• تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 آذر 1401 - 14:20
  • کد خبر : 3256
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

چشمه کانی گراوان کجاست؟

آذربایجان غربی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان چشمه کانی گراوان می‌باشد که در فاصله ۱۲ کیلومتری شهرستان سردشت واقع شده است. سرویس گردشگری:چشمه گراوان جاذبه‌ای‌ است که از دل زمین می‌جوشد و در اطراف خود جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارد. تپه

آذربایجان غربی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان چشمه کانی گراوان می‌باشد که در فاصله ۱۲ کیلومتری شهرستان سردشت واقع شده است.

سرویس گردشگری:چشمه گراوان جاذبه‌ای‌ است که از دل زمین می‌جوشد و در اطراف خود جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارد. تپه آهکی اطراف آن که ساخته دست طبیعت است، جلوه‌ای زیبا از این منطقه را به نمایش می‌گذارد. چشمه کانی گراوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی‌ به حساب می‌آید که حدود ۱۲ کیلومتر از شهرستان سردشت فاصله دارد.

معرفی چشمه کانی گراوان
چشمه کانی گراوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان غربی‌ محسوب می‌شود که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از گوشه و کنار کشور است.آب سرد این چشمه به‌دلیل شوری، غیرقابل‌شرب است. رسوب املاح موجود در چشمه با گذر زمان، سازه آهکی رنگارنگی در اطراف آن به وجود آورده که بر زیبایی‌های چشمه افزوده است. به‌علاوه فعل‌ و انفعالات شیمیایی آب چشمه موجب شده است تا هر ساله ارتفاع این سازه افزایش یابد. در زمستان‌ها سازه آهکی یخ می‌زند، در حالی که آب چشمه به‌دلیل وجود نمک در آن همچنان جریان دارد.علت نامگذاری این چشمه مشخص نیست. بسیاری از افراد محلی نام آن را اصطلاحی در زبان کردی تفسیر می‌کنند. در زبان کردی «گراوان» به معنی آبی سخت و سنگین است و شاید به‌دلیل وجود املاح زیاد در آب این چشمه، آن را چشمه گراوان نامیده‌اند.

نحوه دسترسی چشمه کانی گراوان
برای بازدید از چشمه کانی گراوان کافی است، در مسیر جاده سردشت-مهاباد حرکت کنید و ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در این جاده برانید. پس از شهر راور، از جاده خاکی عبور کنید و از میان گندم‌زارها و جنگل‌های بلوط رد شوید و به‌سمت غرب بروید. پس از چند دقیقه رانندگی در این جاده به چشمه زیبای کانی گراوان می‌رسید.از جاده‌ اصلی تا محل چشمه گراوان در کنار رودخانه حدودا یک کیلومتر جاده‌ خاکی وجود دارد که بهتر است آن را پیاده بروید. اگر وسیله شخصی ندارید، از مهاباد یا سردشت، تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی شما را به شهر بربط می‌رسانند.

کی بروم ؟
اوج زیبایی‌ این منطقه در بهار و تابستان است که با رودهای پرآب، مناظر سرسبز و آب و هوای مطبوع خود را نشان می‌دهد. با فرارسیدن پاییز و آغاز زمستان، چشمه و طبیعت اطراف آن همچنان زیبایی خود را دارند و یخ‌زدن و سفیدپوش شدن تپه آهکی در این فصول، گردشگران و طبیعت دوستان را با منظره‌ای بی‌نظیر و تماشایی روبه‌رو می‌کند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی