• تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 12 خرداد 1401 - 10:07
  • کد خبر : 1681
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

دیدار ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران با انجمن مصدومین شیمیایی سردشت

هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت با ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران دیدار کردند به گزارش سردشت پرِس در آستانه سی و پنجمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت در راستای بحث و بررسی و بیان مشکلات جامعه هدف ، هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت با ریاست بنیاد شهید

هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت با ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران دیدار کردند

به گزارش سردشت پرِس در آستانه سی و پنجمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت در راستای بحث و بررسی و بیان مشکلات جامعه هدف ، هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت با ریاست بنیاد شهید وامور ایثارگران ، معاونت بهداشت و درمان و امور بین‌الملل و تشکلهای بنیاد و همچنین مدیر کل بنیاد شهید آ- غ در محل ساختمان مرکزی بنیاد شهید در تهران دیدار کردند

هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت در این نشست با اشاره به اهمیت اجرای قانون الزام به شناسایی مصدومین شیمیایی، تجهیز و تکمیل کلنیک مصدومین شیمیایی سردشت و نگاه ویژه به جانبازان زیر 25% جزو اولویت ها اعلام شد و ضمن تاکید بر ایجاد امکانات رفاهی، فرهنگی ورزشی و تفریحی در سردشت ، درخواست ارتقای بنیاد شهید سردشت به اداره ویژه و تفویض اختیارت بیشتر را مطرح کردند

اصلاح و ترمیم راههای مواصلاتی سردشت ( طرح در هیات دولت و انجام آن توسط وزارت راه و شهرسازی ) و همچنین تلاش در جهت وصول قول از ریاست محترم بنیاد به جهت دادن هدیه‌ای در روز هفتم تیر به جامعه هدف در عرصه بهداشت و درمان و راه‌اندازی شعبه یا باجه بانک دی و بیمه دی در شهرستان جهت انجام امورات بانکی و بیمه‌ای جانبازان نیز جزو دیگر درخواست های مطرح شده در این نشست بود

هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت از آقای قاضی زاده هاشمی معاونت ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت حضور در مراسمات 7 تیر امسال با تاکید بر همراهی وزرای بهداشت درمان و راه وشهرسازی دعوت کردند

دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست مشکلات مصدومین شیمیایی سردشت را مورد بررسی قرار داد و بر تلاش بین‌المللی برای طرح شکایت حمله شیمیایی به شهرستان سردشت تأکید کرد و گفت: این شکایات و تلاش‌ها می‌تواند از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیری شود و مستندات لازم در این زمینه توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه می‌شود.
معاون رئیس جمهور همچنین خواستار توجه نهادها و سازمان‌های دیگر برای حل مشکلات مجروحان شیمیایی سردشت از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد و گفت: برای برگزاری همایش مصدومین شیمیایی ضرورت دارد هیئت امنایی از همه سازمان‌ها و نهادها به این منظور تشکیل شود و بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان عضوی در این هیئت از برگزاری این همایش حمایت می‌کند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست مشکلات مجروحان شیمیایی سردشت از جمله وضعیت بیمارستان و کادر درمانی را بررسی و بر ارائه خدمات رفاهی و تفریحی به مصدومان شیمیایی سردشت تأکید کرد.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در مورد پرداخت کمک‌معیشت به جانبازان معسر، گفت: بر اساس بررسی صورت گرفته در معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران حدود ۹ هزار نفر از درخواست‌کنندگان جدید فاقد شغل و درآمد هستند که شامل جانبازان شیمیایی سردشت نیز می‌شود و امیدواریم این عزیزان نیز در سال جاری تحت پوشش قرار گیرند.
در این نشست دکتر عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و عادل مهری ورنیاب مدیرکل دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر نیز حضور داشتند.
در این نشست اعضای هیئت مدیره انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت، از جمله «صالح عزیزپوری اقدم» رئیس هیئت مدیره انجمن، «ناصر فتاح پور» مدیرعامل انجمن، «سهراب بایزیدی» خزانه‌دار انجمن و «عبدالرحیم کریمی» دبیر و سخنگوی انجمن به بیان مشکلات درمانی مصدومین شیمیایی سردشت، خلأهای قانونی و عدم اجرای قانون در حوزه مصدومین شیمیایی، کمبود بیمارستان و کادر پزشکی و مشکل حمل و نقل جانبازان سردشت به مراکز درمانی پرداختند.

به گزارش سردشت پرِس، روز 7 تیر در حافظه تاریخی ایرانیان، روز غمبار و اندوهناکی است در 7 تیر 1360 در نتیجه جنایت منافقین کوردل و عمال مستکبرین، 72 تن از یاران صدیق امام راحل از جمله آیت الله بهشتی شهید شدند و شش سال بعد در 7 تیر 1366 یکی دیگر از بازوان مستکبرین در منطقه یعنی صدام جنایتکار مردم سردشت را بمباران شیمیایی کرد.
در ساعت 16:30 روز یکشنبه هفتم تیر ماه 1366 چند فروند هواپیمای بعثی سکوت شهر کوچک سردشت در غرب کشور را شکستند و 7 بمب خردل در نقاط مختلف شهر انداختند که 2 بمب در بازار شهر و 2 بمب دیگر در منطقه مسکونی افتاد ؛ 3 بمب دیگر نیز در باغ‌های مجاور شهر فرود آمد.
بیمارستان و نقاهتگاه شهر نیز در مسیر جریان هوای آلوده قرار گرفت و برخی از پزشکان و پرستاران پس از چند ساعت به دلیل آلوده شدن ،مجبور به ترک آنجا شدند. برق و مخابرات قطع و کلیه فعالیت های خدماتی شهر فلج شده بود زیرا اکثر کاکنان محلی مصدوم شده بودند. کادر پزشکی بهداری با کمک نیروهای محلی توانستند از دو حمام شهر به عنوان دو ایستگاه رفع آلودگی جهت استقرار زنان و مردان استفاده کنند.ماشین‌های آتش نشانی نیز مسئولیت تدارک آب حمام‌های شهر را عهده دار بودند. سالن ورزشی شهر به عنوان یک نقاهتگاه 150 تخته مورد استفاده قرار گرفت . با توجه به ماهیت اثر گاز خردل (برخلاف گاز اعصاب که ناگهان همه بیماران در همان ساعت اول مراجعه می کنند )ساعت ساعت بر تعداد مصدومین افزوده می شد. در نقاهتگاه درمان های اولیه انجام گرفته و مصدومین پس از پایدارشدن نسبی علائم حیاتی به شهر های دیگر اعزام می شدند.
آلودگی مواد غذایی،میوه جات،سبزیجات،مزارع و آبها و حتی حیوانات باعث برخی مسمومیت های گوارشی شده بود. گله های گاو و گوسفند که تنها سرمایه برخی از خانواده ها محسوب می‌شد از بین رفته بودند و محصول برخی مزارع آلوده و غیر قابل استفاده بود.
یک روز پس از حادثه،مصدومان بدحال با چندین پرواز از ارومیه و تبریز به تهران منتقل شدند. صحنه بسیار ناراحت کننده ای در فرودگاه تهران وجود داشت که تحمل آن برای خلبانان و خدمه هواپیماهای نظامی نیز دشوار بود. کودکانی در سنین مختلف با چشمان ورم کرده به سختی ناله می کردند و سعی داشتند از مادران خود دور نیفتند. تعداد زیادی از مصدومان بد حال به بیمارستان منتقل شدند.برخی کودکان در حال اغماء بودند.
از شهر 12000 نفری سردشت طبق آمارهای رسمی 8025 نفر مصدوم شدند که این آمار شامل مصدومین خفیف نیز می شد. حداقل 4500 نفر از مصدومین نیاز به درمان داشتند.3000 نفر آنها در شهر سردشت به صورت سرپایی درمان شده و سپس در روستاهای مجاور مدتی را سپری کردند تا آلودگی شهر کاملا” مرتفع گشت.
مابقی مصدومین که 1500 نفر می شدند در حال وخیم تری بوده و نیاز به بیمارستان داشتند و لذا به خارج از سردشت اعزام شدند . 600 نفر از این گروه 1500 نفری به تهران و مابقی به چند شهر شمال غربی کشور اعزام شدند . تعدادی از هموطنان شهید شدند و و بسیاری هفته های زیادی را در بیمارستان گذراندند و اکنون نیز از عوارض شدید ریوی و چشمی و پوستی رنج می برند. کل آمار شهدا 130 نفر بود که 20 نفر آنها در سردشت در همان دقایق و ساعات نخستین پس از بمباران شهید شدند ،10 نفردر حین انتقال از سردشت به شهادت رسیدند و 100 نفر طی مدت یک ماه پس از حادثه بتدریج در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های مختلف کشور به شهادت رسیدند.
علی رغم اینکه پیرامون جنایت جنگی ارتش بعث عراق در بمباران سردشت گزارشات متعددی به انضمام تصاویر دلخراش قربانیان این حادثه برای شورای امنیت سازمان ملل ارسال شد، اما هیچ هیئت کارشناسی برای بررسی این فاجعه از سوی سازمان ملل مدعی برقراری صلح، اعزام نشد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی