• تاریخ انتشار : جمعه 9 اردیبهشت 1401 - 12:44
  • کد خبر : 1217
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

طبیعت زیبای رودخانه کەڵوێ (زاب) سردشت

ویدیویی دیدنی از پل ارتباطی روستای گڵەسپی منطقه #آلان #سردشت به روستای ئاڵۆت بانە رودخانه کەڵوێ – Kalwe ( #زاب ) از ضلع غربی کوهستانهای مابین #مهاباد و #پیرانشهر مشهور به گردنه میدان با ۲۱۴۰ متر ارتفاع از سطح دریا و نیز ضلع شرقی کوهستانهای #قندیل سرچشمه می‌گیرد درابتدا از شرق به غرب جاری می‌شود

ویدیویی دیدنی از پل ارتباطی روستای گڵەسپی منطقه #آلان #سردشت به روستای ئاڵۆت بانە

رودخانه کەڵوێ – Kalwe ( #زاب ) از ضلع غربی کوهستانهای مابین #مهاباد و #پیرانشهر مشهور به گردنه میدان با ۲۱۴۰ متر ارتفاع از سطح دریا و نیز ضلع شرقی کوهستانهای #قندیل سرچشمه می‌گیرد درابتدا از شرق به غرب جاری می‌شود و دارای دو شاخه مهم فرعی چون رودخانه #لاوین و #سیلوه و بادین آباد در پیرانشهر و رودخانه های فرعی #پردانان ، #خدرآباد ، نستان ، کانی زرد ، قازان و ویسک در حوزه سردشت می باشد و سپس جریان خود را به سوی جنوب کج می‌کند و در دره‌ای عریض و مستقیم در امتداد جاده سردشت-پیرانشهر از منطقه پیرانشهر به سوی سردشت ادامه می‌یابد.

از آن طرف سردشت یعنی ابتدای جلگه به هنگام خروج از ایران در دهستان آلان به طرف غرب یعنی اقلیم #کردستان عراق جریان پیدا می‌کند سرانجام در بالا دست کرکوک در نزدیکی شهر حویجه به دجله می‌ریزد.

رودخانه سیلوه از کوهستان حاجی ابراهیم قندیل بین پیرانشهر و اشنویه هم مرز با سوران کردستان عراق سرچشمه می گیرد.

هم‌اکنون ایران در حال ساخت #سد و احداث تونلی به منظور برگرداندن آب این رود به سمت ایران و در نهایت ریختن آب آن در دریاچه ارومیه است. این اقدام به منظور جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه صورت می‌پذیرد.

البته این اقدام با واکنش شدید حکومت خود مختار کردستان عراق مواجه شده استفعالان محیط ‌زیست در گفتگو با رسانه ها معتقد هستند گرفتن آب #زاب از سرشاخه‌اش در فاصله ١٥٠ کیلومتری از مرز، نتیجه‌ای جز خشکیدن رود و مرگ منطقه ندارد

مشخص نیست آیا درنهایت این اقدام #دریاچه_ارومیه را نجات می‌دهد یا مرگ #محیط‌_زیست در سردشت را رقم خواهد زد!

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی