• تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 14:26
  • کد خبر : 3837
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

 برای ثبت جهانی انگور سیاه و سماق سردشت بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است

ظهر امروز جلسه هماهنگی ثبت جهانی دو محصول انگور سیاه و سماق سردشت در قالب نظام‌های میراث کشاورزی جهانی با ریاست ” باباخان اسکندری” فرماندار شهرستان سردشت و با حضور جمعی از کارشناسان و متخصصان و مدیران اجرایی پروژه ثبت جهانی و هیات علمی دانشگاه ارومیه و سازمان جهاد کشاورزی به همراه جمعی از روسای

ظهر امروز جلسه هماهنگی ثبت جهانی دو محصول انگور سیاه و سماق سردشت در قالب نظام‌های میراث کشاورزی جهانی با ریاست ” باباخان اسکندری” فرماندار شهرستان سردشت و با حضور جمعی از کارشناسان و متخصصان و مدیران اجرایی پروژه ثبت جهانی و هیات علمی دانشگاه ارومیه و سازمان جهاد کشاورزی به همراه جمعی از روسای ادارات و روسای شورا و شهرداران ربط و سردشت در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

فرماندار سردشت در این جلسه گفت: این شهرستان دارای ظرفیت و پتانسیل های زیادی در بسیاری از حوزه‌ها دارد و قطب تولید انگور سیاه و سماق ارگانیک است.

اسکندری افزود:  اما متاسفانه همه ظرفیت‌های آن و این دو محصول استراتژیک مغفول مانده و کشاورزان و باغداران سردشتی نمی‌توانند آن بهره و استفاده کافی از آنها کسب کند .

وی با اشاره به برگزاری جشنواره انگور سیاه به مدت سه روز در اواخر تابستان امسال آن را یک گام مهم برای معرفی انگور سیاه و ثبت جهانی آن خواند و  تاکید کرد : باتوجه به اینکه ثبت جهانی این دو محصول ارگانیک ارزشمند مزایای زیادی برای شهرستان خواهد داشت برای تحقق این هدف مهم بایستی با همکاری و همراهی یکدیگر و با برداشتن قدم‌های اثر گذار تلاش کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سردشت در ادامه ضمن تقدیر از زحمات نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان گفت : با همکاری مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان ، دانشگاه ارومیه ، مرکز تحقیقات استان و موسسه پژوهش‌های اقتصادی ثبت جهانی دو محصول بومی و ارگانیک شهرستان ، انگور سیاه و سماق در دستور کار قرار گرفت.

احمد علیپور افزود: بعد از دو سال موافقت اولیه از وزارتخانه جهادکشاورزی دریافت و اقدام به تهیه پروپوزال ( طرح اولیه پیشنهادی ) آن شد.

وی ادامه داد: ثبت جهانی محصولات در قالب نظام میراث جهانی کشاورزی یا جیاس است که وزارتخانه با همکاری همه مجموعه های نام برده شده اقدام به جمع‌آوری اطلاعات، گردآوری ذخایر ژنتیکی منطقه و سایر مباحثات می‌کند که سرانجام نماینده جهاد بعد از چکش کاری پروپوزال آماده شده ، اقدام به دفاع در سازمان خواروبار جهانی خواهد کرد.

علیپور تصریح کرد: برندسازی محصولات بومی، حفظ تنوع زیستی، فروش خوب در بازاری مناسب، جذب گردشگر و سرمایه‌گذار خارجی، رونق اقتصادی ، ثبت محصولات فرعی منطقه شامل گلابی ، انجیر و زالزالک از مهمترین دستاوردهای ثبت جهانی خواهد بود.

جعفری مدیر اجرایی پروژه ثبت جهانی دو محصول ارگانیک انگور سیاه و سماق نیز در این جلسه  بابیان اینکه حفظ ارقام ژنتیکی منطقه می‌تواند یکی از مهمترین دستاورد ثبت جهانی محصولات باشد، گفت : اگر محصولات ارگانیک و بومی منطقه ثبت نشوند بعد از چند سال افرادی سودجو با خارج کردن نهال اصلی به رشد و توسعه باغات در منطقه خود اقدام خواهند کرد سپس آن را به نام خود ثبت می‌کنند که در نهایت همه چیز از دست خواهد رفت و شاید ارقام اصلی در منطقه باقی نماند.

 وی افزود: برای ثبت جهانی ، اجرای تحقیقات ، جمع آوری و گرد آوری اطلاعات و ارائه گزارش بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که این امر مستلزم آن است از طریق استانداری و سازمان برنامه و بودجه موافقت نامه‌ای به نام ثبت جهانی سماق و انگور سیاه مبادله شود  و بودجه‌ای به این طرح و نام این شهرستان تخصیص داده شود.

 در ادامه هریک از اعضا ضمن بیان نحوه پروسه ثبت جهانی محصولات و آیتم های آن به مزایای ثبت جهانی همراه با ویژگی و خصوصیات محصولات ارگانیک منطقه و ظرفیت‌های مهم شهرستان پرداختند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی