• تاریخ انتشار : شنبه 3 دی 1401 - 8:58
  • کد خبر : 3303
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

سرشماری پستانداران حیات وحش در مناطق کوهستانی سردشت پایان یافت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره پستانداران بزرگ جثه حیات وحش در مناطق کوهستانی و مرزی این شهرستان را سرشماری کردند. به گزارش سردشت پرِس، خالد بایزیدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: سرشماری پستانداران بزرگ جثه حیات وحش توسط ۲ اکیپ سه نفره در بیشتر مناطق کوهستانی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره پستانداران بزرگ جثه حیات وحش در مناطق کوهستانی و مرزی این شهرستان را سرشماری کردند.
به گزارش سردشت پرِس، خالد بایزیدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: سرشماری پستانداران بزرگ جثه حیات وحش توسط ۲ اکیپ سه نفره در بیشتر مناطق کوهستانی نوار مرزی شهرستان به مدت ۲ روز طول انجام شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ماموران موفق به مشاهده پستانداران بزرگ جثه در این منطقه نشده بودند، افزود: در این سرشماری ۶ راس کل و بز شامل یک راس قوچ، ۲ راس بز و سه راس بزغاله وحشی در ارتفاعات صفر مرزی ایران و عراق مشاهده شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت اضافه کرد: به احتمال زیادی تعداد پستانداران بزرگ جثه در این منطقه از این تعداد سرشماری شده بیشتر باشند و مردم بومی این منطقه گزارش‌های زیادی در مورد مشاهده گونه‌های مختلف جانوری به ماموران یگان حفاظت داده‌اند.

وی هدف از این سرشماری را اطلاع از رفتار، وضعیت و شرایط زیستی این جانداران وحشی و برنامه ریزی جهت حفاظت و احیای این گونه نادر و در معرض انقراض برشمرد و گفت: هر ساله بصورت مدون برنامه‌های سرشماری متعددی هر ساله توسط اداره حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از محیط زیست منطقه انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به سرشماری سمندر کردستانی، سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین سرشماری پستانداران وحشی اشاره کرد.

بایزیدی با بیان اینکه این سرشماری در مناطق نوار مرزی و کوهستانی انجام شده است، ادامه داد: طبق بخشنامه‌های موجود تمامی مناطق مرزی با عرض هفت کیلومتر از مرز منطقه شکار ممنوع تعیین شده است و به همین دلیل پستانداران بزرگ جثه بیشتر در این مناطق مشاهده می‌شوند.

سرشماری حیات وحش سردشت پایان یافت

وی با اشاره به اینکه منطقه جنگلی میرآباد سردشت با مساحت ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار تنها منطقه حفاظت شده در این شهرستان است، تاکید کرد: منطقه جنگلی میرآباد در سال ۱۳٨۴ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت و در این منطقه گونه‌های جانواری مانند خرس قهوه‌ای، لاک پشت محمیل و سمندر کردستانی زیست می‌کنند که جزو گونه‌های در حال انقراض هستند.

بایزیدی یادآور شد: از دیگر گونه‌های شاخص جانوری منطقه می‌توان به سنجاب ایرانی (با جمعیت مناسب)، گراز، گرگ، خرگوش، روباه، لک لک سفید، کشیم بزرگ، شاه بوف، قرقی، گونه‌هایی از اردک‌ها، کاکایی، حواصیل و پرندگان کنار آبزی اشاره کرد که در این منطقه زیست می‌کنند.

سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را داراست، این شهرستان در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرز‌های ایران با کشور عراق قرار دارد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی