• تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 آذر 1401 - 8:52
  • کد خبر : 3294
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

فیلم تطهیر‌کننده بمباران شیمیایی سردشت به کپی‌کاری متهم شد!

فیلم تطهیر‌کننده بمباران شیمیایی سردشت به کپی‌کاری متهم شد!(اخبار ادبی و هنری) فیلمی که متهم به تطهیر جنایت بمباران شیمیایی سردشت برای جلب توجه جشنواره‌های غربی است، به کپی‌کاری از گزارش یک روزنامه هم متهم شد! روزنامه‌ ایران گزارش داد: هیئت سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری در دادسرای فرهنگ و رسانه تأیید کردند که گزارش‌های

فیلم تطهیر‌کننده بمباران شیمیایی سردشت به کپی‌کاری متهم شد!(اخبار ادبی و هنری)
فیلمی که متهم به تطهیر جنایت بمباران شیمیایی سردشت برای جلب توجه جشنواره‌های غربی است، به کپی‌کاری از گزارش یک روزنامه هم متهم شد!
روزنامه‌ ایران گزارش داد: هیئت سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری در دادسرای فرهنگ و رسانه تأیید کردند که گزارش‌های فنی روزنامه‌نگاران، اثر تلقی می‌شود و براساس بند 1 ماده 2 قانون مورد حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان قرار دارد. این نظریه پس از 8 ماه دعوای حقوقی یک روزنامه‌نگار حوزه محیط‌زیست از فیلم «درخت گردو» صادر شد. این نظریه صادر شده، می‌تواند ابتدای راهی باشد که سینماگران را ملزم به رعایت قانون حقوق مادی و معنوی روزنامه‌نگاران و جلوگیری از تضییع حقوق این صنف کند.
به نوشته این روزنامه‌نگار، هیئت کارشناسی علاوه‌بر «اثر» تلقی کردن دو گزارش نوشته شده توسط وی، شباهت بین فیلم و گزارش‌های او و برداشت کارگردان از شکل روایی گزارش‌ها را تأیید کرده است.
این هیئت درباره استفاده از نحوه (شکل) روایت شده در گزارش‌های روزنامه‌نگار مذکور توسط فیلمنامه‌نویس‌ها این‌گونه نظر می‌دهد: «وقتی این شکل روایتی در کنار اتفاق‌ها و دیالوگ‌ها قرار می‌گیرد که برخی از آنها به‌طور مستقیم در گزارش مکتوب سرکار خانم کشوری قرار دارد این امر می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه احتمال دارد نگارندگان فیلمنامه درخت گردو نیم‌نگاهی به گزارش‌های فوق‌الذکر داشته و در نهایت از آنها نیز استفاده کرده‌اند.»

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی