• تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مرداد 1401 - 17:59
  • کد خبر : 2770
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

استاندار : تا زمانی که موافقت عراق جهت بازگشایی مرز کیله سردشت اخذ نشود ، امکان اقدامات در توسعه مرز وجود ندارد

استاندار آذربایجان غربی گفت: برنامه ریزی شده است که مرز کیله در سردشت را با همکاری اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق به مرز رسمی تبدیل کنیم. به گزارش سردشت پرس به نقل از صداوسیما ،محمدصادق معتمدیان ظهر یکشنبه در دیدار با فرماندار کل منطقه راپرین شمال عراق با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم

استاندار آذربایجان غربی گفت: برنامه ریزی شده است که مرز کیله در سردشت را با همکاری اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق به مرز رسمی تبدیل کنیم.

به گزارش سردشت پرس به نقل از صداوسیما ،محمدصادق معتمدیان ظهر یکشنبه در دیدار با فرماندار کل منطقه راپرین شمال عراق با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه مرزها و اقتصاد مرز افزود: ارتقای مراودات اقتصادی و بهبود معیشت و افزایش درآمد مرزنشینان در دستور کار است و خروجی آن، امنیت و توسعه پایدار خواهد بود.

وی ادامه داد: در همین راستا و همچنین مبتنی بر سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه مراودات با کشورهای همسایه، برنامه ریزی کرده‌ایم مرز کیله در سردشت را با همکاری اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق به مرز رسمی تبدیل کنیم.

معتمدیان با بیان اینکه ما برای اقدام مشترک در راستای رسمی کردن و فعال کردن مرز آمادگی کامل داریم، اظهار کرد: در صدد هستیم زیرساخت‌های مورد نیاز رویه‌های وارداتی را هم در کنار رویه صادراتی موجود در مرز کیله فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: برای توسعه مرز کیله و تکمیل زیرساخت‌ها در این مرز نیز بودجه پیش بینی شده ولی تا زمانی که موافقت دولت عراق اخذ نشود، امکان اقدامات در توسعه مرز وجود ندارد، هر چند مطالعات طرح جامع مرز کیله را انجام داده‌ایم.

معتمدیان با اشاره به اینکه آذربایجان غربی الگوی زندگی مسالمت آمیز در دنیاست، اضافه کرد: در حال حاضر بدون توجه به قومیت و مذهب، توسعه مناطق مختلف استان در حوزه‌های گوناگون از جمله اقتصادی را شاهد هستیم البته اولویت اول ما خدمت گذاری به مناطق توسعه نیافته است.

استاندار آذربایجان‌غربی با ابراز خرسندی از حضور هیأتی از راپرین شمال عراق در ارومیه گفت: امیدواریم خروجی این دیدار توافقی باشد که موجب توسعه مراودات در بخش‌های مختلف شود.

فرماندار کل راپرین شمال عراق نیز در این دیدار اظهار کرد: درصددیم روابط اقتصادی را با ایران بویژه استان آذربایجان غربی توسعه دهیم لذا برای هر نوع همکاری اعلام آمادگی می‌کنیم.

هیوا قرنی افزود: مقدمات رسمی شدن مرز کیله از سوی ایران، انجام شده و ما هم در تلاش هستیم آن را رسمی کنیم ولی مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم این روند تسریع شود.

وی با اشاره به حضور اکثر مردم این منطقه از اقلیم کردستان عراق برای تحصیل و درمان در آذربایجان‌غربی گفت: امیدواریم تردد مسافر در این مرز نیز برقرار شود که این امر به توسعه روابط اقتصادی کمک می‌کند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی