• تاریخ انتشار : یکشنبه 14 فروردین 1401 - 15:05
  • کد خبر : 754
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

یادداشت؛ نقش نخبگان در تصمیم گیری‌های شهرستان سردشت

یادداشت پیش رو توسط علی محمدیان یکی از صاحب نظران شهرستان مرزی سردشت به رشته تحریر در آمده و در اختیار موکریان قرار گرفته است. به گزارش سردشت پرس، به نقل از موکریان، به نسبت پیچیدگی وضعیت و شرایط شهرستان سردشت در مقایسه با گذشته و محدود بودن عوامل موثر در فرایند تصمیم‌گیری، قطعا فرآیند

یادداشت پیش رو توسط علی محمدیان یکی از صاحب نظران شهرستان مرزی سردشت به رشته تحریر در آمده و در اختیار موکریان قرار گرفته است.

به گزارش سردشت پرس، به نقل از موکریان، به نسبت پیچیدگی وضعیت و شرایط شهرستان سردشت در مقایسه با گذشته و محدود بودن عوامل موثر در فرایند تصمیم‌گیری، قطعا فرآیند تصمیم‌گیری در این شهرستان با پیچیدگی خاصی روبروست که شناسایی و تفکیک عوامل دخیل به صراحت مقدور نیست. با این حال، از سال ها پیش و به ویژه در دوره دولت کنونی یکی از عواملی که به عنوان عامل و متغیر تأثیرگذار در فرآیند تصمیم‌گیری شهرستان سردشت در عرصه رسانه در کانون توجه قرار گرفته است، نخبگانی هستند که براساس برداشت و درک خود از واقعیتها به ارائه نظرات و پیشنهادات می‌پردازند.

نخبه ترجمه کلمه الیت می باشد که در لغتنامه دهخدا به معنای برگزیده، بهین، زبده معنا شده است. قدیمی‌ترین کاربرد لفظ نخبه در زبان انگلیسی،‌ بر اساس فرهنگ آکسفورد برای اشاره به گروه‌های اجتماعی بوده است. اما، امروز این واژه برای توصیف افراد برگزیده‌ای که به دلیل توانائیهای سیاسی یا اقتصادی، موقعیت اجتماعی، ویژگیهای فرهنگی یا خصوصیات و استعدادهای ذاتی از دیگران متمایز شده‌اند بکار می‌رود.

نخبگان افرادی هستند که به دلیل ویژگیهایی که دارند از عامه مردم متمایز می‌شوند، اما این ویژگیها الزاماً میان همه آنها یکسان و مشترک نیست.نخبگان در هر جامعه‌ای صرف‌نظر از توان، تخصص و مهارتهای متفاوتی که آنها را از هم متمایز می‌سازد، به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند؛ گروهی که قدرت سیاسی را بر عهده دارند و بصورت مستقیم در اداره جامعه مشارکت می‌کنند و گروهی که در قدرت سیاسی سهیم نیستند و در اداره جامعه مستقیماً‌ مشارکت ندارند. پاره تو این دو گروه را با نام نخبگان حاکم و نخبگان غیرحاکم معرفی می‌کند. نخبگان حاکم از طریق فعالیت در درون این سازمانها و نهادهای رسمی و قانونی، مستقیماً در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت می‌کنند. اما نخبگان غیر حاکم نه خود، تصمیم‌گیر هستند و نه آنکه مشارکت مستقیمی در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دارند، بلکه به صورت غیرمستقیم بر این فرآیند تأثیر می‌گذارند. در این موارد اساساً حضور عینی و مستقیم برای تصمیم‌گیری مشاهده نمی‌شود، اما اندیشه و نظر این نخبگان بصورت نامحسوسی تصمیمات نخبگان حاکم در فرآیند تصمیم‌گیری را از طریق مواردی چون مشارکت در نظامهای آموزشی، مراکز پژوهشی، رسانه ها، احزاب، گروههای ذی نفوذ و تاثیرگذاری شخصی تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تأثیرگذاری ها گاهی جهت‌گیری تحولات و فرآیندهای سیاسی و اجتماعی را تغییر داده و اثرات بلندمدتی بر جای گذاشته‌اند

قدیمی‌ترین کاربرد لفظ نخبه در زبان انگلیسی،‌ بر اساس فرهنگ آکسفورد برای اشاره به گروه‌های اجتماعی بوده است. اما، امروز این واژه برای توصیف افراد برگزیده‌ای که به دلیل توانائیهای سیاسی یا اقتصادی، موقعیت اجتماعی، ویژگیهای فرهنگی یا خصوصیات و استعدادهای ذاتی از دیگران متمایز شده‌اند بکار می‌رود. نخبگان افرادی هستند که به دلیل ویژگیهایی که دارند از عامه مردم متمایز می‌شوند، اما این ویژگیها الزاماً میان همه آنها یکسان و مشترک نیست.نخبگان در هر جامعه‌ای صرف‌نظر از توان، تخصص و مهارتهای متفاوتی که آنها را از هم متمایز می‌سازد، به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند؛ گروهی که قدرت سیاسی را بر عهده دارند و بصورت مستقیم در اداره جامعه مشارکت می‌کنند و گروهی که در قدرت سیاسی سهیم نیستند و در اداره جامعه مستقیماً‌ مشارکت ندارند.

پاره تو این دو گروه را با نام نخبگان حاکم و نخبگان غیرحاکم معرفی می‌کند. نخبگان حاکم از طریق فعالیت در درون این سازمانها و نهادهای رسمی و قانونی، مستقیماً در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت می‌کنند. اما نخبگان غیر حاکم نه خود، تصمیم‌گیر هستند و نه آنکه مشارکت مستقیمی در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دارند، بلکه به صورت غیرمستقیم بر این فرآیند تأثیر می‌گذارند.

در این موارد اساساً حضور عینی و مستقیم برای تصمیم‌گیری مشاهده نمی‌شود، اما اندیشه و نظر این نخبگان بصورت نامحسوسی تصمیمات نخبگان حاکم در فرآیند تصمیم‌گیری را از طریق مواردی چون مشارکت در نظامهای آموزشی، مراکز پژوهشی، رسانه ها، احزاب، گروههای ذی نفوذ و تاثیرگذاری شخصی تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تأثیرگذاری ها گاهی جهت‌گیری تحولات و فرآیندهای سیاسی و اجتماعی را تغییر داده و اثرات بلندمدتی بر جای گذاشته‌اند.

این رو نمی‌توان تأثیرگذاری نقش نخبگان سردشت را که خوش فکر و نواندیش هستند در توسعه و یا تقویت زیرساخت های این شهرستان را با توجه به ویژگی ها و پتانسیل های پنهان گردشگری، کشاورزی، اقتصادی و… به دلیل موقعیت استراتژیکی نادیده انگاشت، با این حال و با نهایت تاسف در طی سالیان گذشته به نحو اثر بخش از وجود و فعالیت نخبگان استفاده نشده است.

متأسفانه وضع امروز شهرستان ما نیز ناشی از همین تفکر عدم تعامل با نخبگان بدلیل برخی سو تفاهم ها و کوتاه نظری ها است. اما از دو سه ماه قبل برابر اخبار مندرج در رسانه های محلی، گویا شیخ الرئیس شهرستان گام های موثر و مفیدی را در خصوص برگزاری نشست با نخبگان برداشته است که جای تقدیر و تشکر دارد، شاید بی سابقه باشد اما کافی نیست! زیرا در نخستین نشست اعلامی نخبگان با حضور استاندار، به اذعان تعداد زیادی از بزرگواران، اکثریت اعضای این نشست گزینشی بودند! که خود جای سوال داشت.

در دومین نشست نیز که با حضور نخبگان خارج از سردشت(به اصطلاح یایتخت نشین و یا مرکز استان نشین) برگزار شد نه تنها حاوی نکات مثبت و با ارزشی بود اما با ایرادات بیشماری از جمله: نامشخص بودن موضوع نشست قبل از برگزاری، عدم تمایز بین نخبه و غیر نخبه، گزینشی بودن افراد دعوت شده، عدم اعتقاد به درک مشترک از نقاط اشتراکی برای نیل به هدف مشترک، نامشخص بودن تعداد و فهرست نخبگان، عدم حضور نخبگان (به اطلاح سردشت نشین) و ….. روبرو بود.

بر این اساس، حال که شیخ الرئیس شهرستان این حرکت مبارک و حضور نخبگان را در عرصه تصمیم گیری شهرستان کلید زده است بهتر است با تداوم نشست ها و ایجاد دبیرخانه ای برای تدوین و پیگیری موضوعات و راهکارها، از طریق همکاری و همفکری با نخبگان و فرهیختگان دلسوز در راستای تحقق حماسه سیاسی که فرمایش رهبر فرزانه انقلاب است و قطعا شعار سال ۱۴۰۱ را مورد توجه قرار خواهد داد، موانع پیشرفت شهرستان را از بین برده و برای رسیدن شهرستان به جایگاه شایسته خود همت گمارند

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی