• تاریخ انتشار : یکشنبه 29 اسفند 1400 - 11:45
  • کد خبر : 3076
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

رد یک ادعا درباره تمدن ایرانی به همت آجرهای لعابدار بوکان

رئیس کل موزه ملی ایران گفت: آجرهای لعابدار قلایچی سندی قوی برای اثبات این موضوع است که آجرها لعابدار هخامنشی تحت تاثیر فرهنگ عراقی امروز نیست. رئیس کل موزه ملی ایران گفت: آجرهای لعابدار قلایچی سندی قوی برای اثبات این موضوع است که آجرها لعابدار هخامنشی تحت تاثیر فرهنگ عراقی امروز نیست. به گزارش سردشت

رئیس کل موزه ملی ایران گفت: آجرهای لعابدار قلایچی سندی قوی برای اثبات این موضوع است که آجرها لعابدار هخامنشی تحت تاثیر فرهنگ عراقی امروز نیست.

رئیس کل موزه ملی ایران گفت: آجرهای لعابدار قلایچی سندی قوی برای اثبات این موضوع است که آجرها لعابدار هخامنشی تحت تاثیر فرهنگ عراقی امروز نیست.

به گزارش سردشت پرس به نقل از زریان موکریان، مجموعه ای از آجرهای لعابدار قلایچی بوکان که شامل 51 قطعه است،30 سال پیش بطور غیرقانونی از کشور خارج و جایی در سوییس انبار شد.

مالک غیرقانونی آن قصد داشت این مجموعه با ارزش را به موزه لندن بفروشد که پس از تایید اصالت ایرانی اشیا، این مساله به دعاوی حقوقی رسید و سرانجام به کشور برگردانده شد و 23 اسفندماه امسال را موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شد.

به گفته رئیس کل موزه ملی ایران این مجموعه از نظر هنری، شیوه ساخت، تکنیک و مهارت فن مهندسی جزء آثار بی نظیر موزه ایران است که اهمیت آن در رد کردن یک ادعای در خصوص تمدن هخامنشینیان است.

«جبرئیل نوکنده» در ادامه افزود: بسیاری از محققان می گویند آجرهای لعابدار دوره هخامنشی تحت تاثیر فرهنگ میان رودان یا عراق امروزی است اما آجرهای لعابدار قلایچی سندی قوی است که نشان می دهد آجرهای هخامنشی ریشه بومی دارند و در همین جغرافیای سیاسی امروز که مانا در آن حضور دارد، خلق شده اند.

«یوسف حسن زاده» باستانشناس و رئیس گروه پژوهش موزه ملی ایران با اشاره به اینکه نقوش مجموعه آجر‌های لعابدار بوکان، پیشتر در آثار هنری آشور هم دیده شده گفت: برخی پژوهشگران تردید‌هایی مبنی بر ایرانی نبودن نقوش و نقش برجسته‌های تخت جمشید به ویژه نقوش موجودات بالدار دارند که با توجه به اینکه سفال‌های بوکان از همین دست نقوش هستند می‌توان بر این تردید‌ها خط باطل کشید.

این باستانشناس افزود: این سفال‌ها مربوط به بنایی آئینی در پایتخت تمدن مانا، مکانی در بوکان امروزی است.

آجرهای لعابدار بوکان متعلق به پادشاهی مانا (حدود سه هزار سال پیش) است که از محوطه قلایچی بوکان در ۷ کیلومتری شمال شرق بوکان در جنوب آذربایجان غربی به دست آمده است. کاوش‌های علمی بقایای محوطه‌ای سیاسی – مذهبی را آشکار کرد که سنگ‌نبشته آن حکایت از تعلق این محوطه به پادشاهی مانا دارد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی