• تاریخ انتشار : جمعه 7 خرداد 1400 - 5:37
  • کد خبر : 444
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

جلسه رفع موانع اشتغال و تجارت مرزی ، صادرات و واردات با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت در فرمانداری سردشت برگزار شد

معاون وزیرصمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت در این جلسه گفت: اکنون در یک جنگ و دفاع اقتصادی قرار داریم و تمام تلاش ها برای رفع موانع و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی و خنثی سازی دسیسه های شوم دشمنان و کوتاه کردن دست آنان در این جنگ اقتصادی است. ▪️زادبوم با بیان اینکه حل مشکلات

معاون وزیرصمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت در این جلسه گفت: اکنون در یک جنگ و دفاع اقتصادی قرار داریم و تمام تلاش ها برای رفع موانع و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی و خنثی سازی دسیسه های شوم دشمنان و کوتاه کردن دست آنان در این جنگ اقتصادی است.
 
▪️زادبوم با بیان اینکه حل مشکلات مقطعی امروزربطی به آینده نخواهد داشت، افزود: برای پیشرفت و رفع موانع اقتصادی و تولیدات نیازمند راهبردی اساسی ، برنامه ریزی دقیق و سیاست کلی در دارز مدت است.
 
▪️وی با اشاره به افزایش آماری صادرات اضافه کرد: فقط صادرات مهم نیست بلکه صادرات خوب، پول درآوردن و گرفتن خوب از کشورهای خارجی مهم است.
 
▪️وی با اشاره به تولید محصولات کشاورزی کشور اظهار کرد: محصولات کشاورزی کشور بسیار با کیفیت و بافور هستند و با زحمت های زیادی به ثمر می رسند پس بایستی برای صادرات آن با برنامه و راهبردهای اساسی انجام بگیرد.
 
▪️ وی با اشاره به ظرفیت های شهرستان نیز گفت: آینده شهرستان با توجه به موقعیت استراتژیکش از نظر کشاورزی، مرزی و گردشگری تصمیمات و برنامه هایی برای آینده آن طرح ریزی شودکه جا دارد اقدامات تخصصی و ویژه در این خصوص انجام بگیرد.
 
▪️وی بیان کرد: از تعهدات ارزی  مربوط به پیله وران و مرزنشینان هنوز 1.7 میلیارد دلار پرداخت نشده و جامانده است.
 
▪️زاد بوم با بیان اینکه برای حل مسایل و مشکلات در دو سال اخیر تلاش های زیادی صورت گرفته گفت: قبلا پیله وران می توانستند به هر میزانی در سال های گذشته صادرات انجام دهند اما اکنون این امر محدود شده است، این رویه به خاطر اینکه از سال 97 برای صادرات تعهد مرزی ایجاد شده پیله وران و مرزنشینان بایستی در یک سقف محدود صادرات انجام بدهند اگر بیشتر از حد تعیین شده باشد بایستی کارت بازرگانی دریافت کنند.

💠فرماندار سردشت نیز در این جلسه ضمن اشاره به ظرفیت های شهرستان گفت: در سال98، 325 میلیون دلار و در سال  99 با وجود شرایط کرونایی 827 میلیون دلار صادرات انجام گرفته که افزایش 156 درصدی نسبت به سال 98 داشته است.
 
💠اقصی نخشی پور افزود: به صورت تناژی نیز در سال 99 ، 391 میلیون و 391 هزار 825 تن کالا صادرات انجام شده است.
 
💠وی اضافه کرد: در 5 ماهه گذشته نیز 2 میلیون و 600 هزار کالا به صورت واردات انجام گرفته و 4 هزار و 334 نفر بهره مند شده اند که 50 محموله وارداتی شامل لاستیک ، کولرگازی، ظرفشویی، لباس شویی و چای ساز و قهوه ساز ترخیص شده اند.
 
💠وی بیان کرد: وضعیت و موقعیت خوب شهرستان و تجار و پیله وران فعال با وجود 19 هزار کارت مرزنشینی و وجود بیکاری جوانان می طلبد در این راستا قدم های خوبی برداشته شود.
  
💠وی اظهار کرد: موانعی که بر سر تجارت و صادرات وجود دارد باعث کاهش سرمایه گذاری در شهرستان شده و مهاجرت فعالین اقتصادی و تجاری در پی داشته که اکنون در شهرستان های جلفا و مریوان مشغول به فعالیت هستند.
 
💠وی عنوان کرد: رویه کولبری برای  واردات از ابتدای سال تاکنون تعطیل  شده و انتظار است این امر از سر گرفته شود.

🔹️نماینده مردم شهرستان های سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز قطعی مکرر سامانه جامع تجارت جهت ثبت آماری کالا، عدم حق خروج کالاهای وارداتی در شهرستان، محدودیت بیش از 30 کالای وارداتی از 826 قلم کالای مجاز ، محدودیت کالای وارداتی سلامت، عدم ورود نمایندگی های لوازم خانگی و خدمات پس از فروش  با وجود مجوزها، عدم هماهنگی های لازم دستگاه های اجرایی در سطح کشوری در امر مشکلات و رفع موانع تجارت مرزی، مبهم بودن مالیات برای کارت های کولبری ، تعریف کارت های کولبری برای شعاع 20 کیلومتری از مرز ، کارگزاری های و تجمیع کالاهای وارداتی از اهم مشکلات مرزی در این شهرستان دانست.
 
🔹️کمال حسین پور با اشاره به تبدیل بازارچه مرزی کیله به پایانه افزود: کار اجرایی بازارچه برای دستگاه های اجرایی شهرستان است و بایستی دستگاه های ذیربط شهرستان بازارچه را به پایانه واگذار کنند و سند را به نام پایانه و اسم راهداری  بزنند که در صورت انجام ظرف کمتر از دو ماه زیرساخت های مربوط به پایانه ایجاد می شود و دستگاه های ذیربط مجموعه شهرستان باید پیگیری کنند.🔹️حسین پور اضافه کرد: دفتر استاندار در هفته آینده در مرز کیله سردشت مستقر خواهد شد.🔹️وی بیان کرد: با وجود هزینه بالای ایکس تری اما قول مساعد برای دادن دو ایکس تری به شهرستان های پیرانشهر و سردشت داده شده است.

🔸️مدیر کل جهاد کشاورزی آذربایجان غرب نیز در این جلسه گفت: در استان 6.6 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود که اکثرا محصولات استان صادراتی است.
 
🔸️کرامتی افزود: در شمال استان و شهرستان پیرانشهر فرصتی برای صادرات وجود دارد ولی برای محصولات تولیدی در جنوب استان که بیش از 2 میلیون تن را شامل می شود کیله یک فرصت مناسبی برای صادرات این محصولات به شمار می رود.

🔸️کرامتی افزود:  در جنوب استان به صورت چشمگیری مازاد محصول داریم اگر این محصولات به جاهای دیگر صادر شود چون بسیاری از محصولاتی خیلی دوام نمی آورند خسارات زیادی وارد می‌شود.

🔸️وی گفت: کشور عراق و نزدیکی این مرز به آنجا بهترین فرصت و ظرفیت برای فروش بهتر و صادرات محصولات کشاورزی است.

▫️رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سردشت در ادامه گفت: در این شهرستان در سال 96 افراد ساکن در شعاع 20 کیلومتری از مرز که توسط وزارت کشور شناسایی شد 18 هزار و 808 خانوار در این شعاع سکونت دارند که از نظر جمعیتی 48 هزار نفر را شامل می شود.
 
▫️محمد بایزیدی افزود: از ابتدای صدور کارت های مرزنشینی افراد مشمول در شعاع 20 کیلومتری مرزی تا پایان سال 99 حدود 24 هزار کارت مرزنشینی صادر و تحویل مرزنشینان داده شده است. 
 
▫️وی بیان کرد: تعداد کارت های پیله وری که از ابتدا تا به امروز صادر شده اند نزدیک به 700 کارت پیله وری برای افراد مشمول شده که از این تعداد از سال 99 نیز تا به امروز 300 کارت الکترونیکی شده که معتبر و دارای اعتبار است. 
 
▫️وی خاطر نشان کرد: چون در سالهای گذشته دو معبر مرزی  در سطح شهرستان بوده و مرزنشینان از آن مستقیما ارتزاق داشته اند و اکنون تعطیل شده این امر باعث شده تا ارتزاق ادامه دار باشد و مرزنشینان از دولت انتظاراتی داشته باشند.

– جمعه ۷ خردادماه ۱۴۰۰

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی