• تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 خرداد 1398 - 10:08
  • کد خبر : 147
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

هدف دولت در طرح ساماندهی مبادلات مرزی بهبود معیشت مرزنشینان بود

رضا رحمانی روز پنجشنبه پس از بازدید از بازارچه مرزی کیله در جلسه‌ای که در ساختمان گمرک بازارچه برگزار شد ضمن اشاره با داشتن رابطه طولانی با مردمان کرد و شناخت کافی از آنان به عنوان دوستداران مبادلات تجاری که از گذشته به تجارت علاقمند بوده اند افزود:تبدیل شدن «کیله» به مرز رسمی در دیدار

رضا رحمانی روز پنجشنبه پس از بازدید از بازارچه مرزی کیله در جلسه‌ای که در ساختمان گمرک بازارچه برگزار شد ضمن اشاره با داشتن رابطه طولانی با مردمان کرد و شناخت کافی از آنان به عنوان دوستداران مبادلات تجاری که از گذشته به تجارت علاقمند بوده اند افزود:تبدیل شدن «کیله» به مرز رسمی در دیدار با وزیر تجارت عراق، رییس جمهوری و نخست وزیر عراق، مسئول مرزهای این کشور و دیگر مذاکره ها مطرح شده و خوشبختانه طرف های عراقی نیز بر این امر نظر مثبت داشته اند اما مراحل آن باید طی شود.

رحمانی با بیان اینکه چنانچه در زمینه صادرات و واردات نواقصی باشد باید خودمان را مقصر بدانیم، افزود: باید در سردشت ستادی تشکیل شود و مشکلات به ویژه موانع دولتی باید بررسی و در کمترین زمان ممکن رفع شود.
دکتر رحمانی خاطر نشان کرد: در زمینه تسهیل در امر تجارت مرزی نیاز به همکاری مسئولان وزارت کشور و صمت وجود دارد و در این امر چنانچه مشکلی نیز به وجود بیاید، باید تفسیرها به نفع مردم انجام شود و در جهاتی کە می‌توان ملاحظاتی انجام داد، دریغ نکرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حوزه تولیدات صنعتی فرصت خوبی برای واردات در بازارچه های مرزی وجود دارد، افزود: تجّار و بازرگانان باید تمام تلاش خود را بکار گیرند و در مناطقی کە ظرفیت فعالیت وجود دارد و فرصت خوبی برای صادرات و واردات است باید اقدام به برنامەریزی شده و شرکت‌هایی در این زمینه فعال شود.
وی تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ظرفیت های خوبی وجود دارد و اقلیم کردستان عراق می‌تواند پایگاهی شود برای امر صادرات کشور تا کالاهای ایرانی از آنجا به سایر شهرها و مناطق عراق و کشورهای دیگر صادر شود.

رحمانی با بیان اینکه به هر شرکتی که بتواند در امر صادرات اقدام کند کمک خواهد شد، گفت: هیچ محدودیتی در زمینە صندوق سرمایه گزاری نیز وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام ضمانت‌های لازم را بر عهدە می‌گیرد و بانک‌ها نیز در این زمینه باید به واحدهای توانا در تولید، سرمایه در گردش اختصاص دهند.

وی یادآور شد: در عین حال هرچند که برای کارهای سالم محدودیتی وجود ندارد اما با سوء استفاده گران و سودجویان به شدت برخورد می شود.
وزیر صمت با بیان اینکه برای تکمیل زیرساخت های مرز کیله اعتباراتی اختصاص خواهد یافت، اضافه کرد: در حوزه شهرک صنعتی سردشت نیز به مناسبت این سفر غیر از اعتبارات استانی، بودجەای ویژه تخصیص داده می شود تا زیرساخت های آن تامین شود.

رحمانی هدف دولتمردان تدبیر و امید از طرح ساماندهی مبادلات مرزی را رفاه مرزنشینان عنوان کرد و افزود: اگر در طرح ساماندهی مبادلات مرزی نتایج مطلوبی حاصل نشده یا در خود طرح اشکالاتی وجود دارد یا در نحوه اجرا با کاستیهایی روبرو هستیم که در هر صورت در حال بازنگری و بررسی هستیم. 

استاندار آذربایجان غربی، معاون اقتصادی استاندار، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس، فرماندار سردشت و شماری از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان نیز در این جلسه حضور داشتند و «محمدمهدی شهریاری» به عنوان نماینده عالی دولت در این استان از پیگیری های مسئولان و نمایندگان در خصوص تبدیل شدن کیله به مرز رسمی قدردانی کرد.

گمرک مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ و ابتدا با عنوان گمرک بازارچه مرزی فعالیت خود را آغاز کرد و با داشتن فاصله ۲۰ کیلومتری به شهر قلعه دیزه اولین شهر شمال عراق نزدیکترین گمرک با کشور عراق به شمار می‌رود.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی