• تاریخ انتشار : شنبه 12 آبان 1397 - 14:28
  • کد خبر : 39
  • مشاهده :  -
  • چاپ خبر

سردشت، سرزمین طبیعت بکر

شهرستان مرزی شردست دارای جلوه‌های بکر و جاذبه‌های دیدنی خدادادی بسیاری است که خیال پردازی طبیعت زیبای آن مخاطبان را به واقعیت نزدیک می‌کند و اینک آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است. به گزارش ایرنا، شهر مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با شمال عراق یکی از سرسبزترین و پر بارش‌ترین شهرهای

شهرستان مرزی شردست دارای جلوه‌های بکر و جاذبه‌های دیدنی خدادادی بسیاری است که خیال پردازی طبیعت زیبای آن مخاطبان را به واقعیت نزدیک می‌کند و اینک آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

به گزارش ایرنا، شهر مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با شمال عراق یکی از سرسبزترین و پر بارش‌ترین شهرهای کشور است و به همین خاطر به عنوان قطعه ای از بهشت نام گرفته است.

جنگل های دست نخورده زاگرس و پوشش گیاهی سرسبز و غنی در کنار گردنه های بلند و مه گرفته چشم هر مسافری و گردشگری به خود جلب و جلوه های زیبا و ماندگاری را در دل مخاطبان ثبت می کند.

هر ساله با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز تعطیلات نوروزی طبیعت زیبای سردشت و جاذبه های گردشگری آن می تواند مقصد مناسب و خاطره انگیزی برای هموطنان باشد.

شهرستان زیبای سردشت به واسطه برخورداری از چندین جاذبه توریستی و گردشگری و تاریخی به ویژه جلوه های زیبای طبیعت از جمله جنگل، دره، آبشار، سد، چشمه و رودخانه پتانسیل تبدیل شدن به مقصد بسیاری از مسافران در تعطیلات نوروزی را داراست تا مخاطبان آن لذت طبیعت گردی را به معنای واقعی لمس کنند.

موقعیت جغرافیایی سردشت

این شهرستان در دامنه کوهی به نام “گِرده سور” قرار گرفته و بسیاری از مناطق آن کوهستانی بوده و بخش‌های بسیاری نیز با جنگل‌های انبوه پوشیده شده است، از نظر موقعیت جغرافیایی، این شهرستان حدود ۶۰ کیلومتر با بانه، ۹۰ کیلومتر با پیرانشهر، ۱۰۵ کیلومتر با بوکان و ۱۲۰ کیلومتر با مهاباد فاصله دارد.

مردم این شهرستان به زبان کردی سورانی و مُکریانی صحبت می‌کنند و حدود ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق دارد.

سردشت، سرزمین طبیعت بکر

سردشت موقعیتی کوهستانی دارد و این یعنی در فصول پاییز و زمستان، هوایی بسیار سرد به همراه برف و باران فراوان در انتظارتان خواهد بود.  

آبشار خروشان شلماش سردشت

یکی از جاذبه های دیدنی سردشت آبشار شلماش است. معروف‌ترین جاذبه سردشت که در روزهای اول بهار همواره میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران است.

آبشار شلماش در فاصله هفت کیلومتری شهر سردشت در دره‌ای عمیق و سرسبز با سه آبشار پشت سرهم قرار گرفته است که ارتفاع آنها حدود ۲۰۰ متر است؛  این آبشار زیبا در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی طبیعی کشو به ثبت رسید.

سردشت، سرزمین طبیعت بکر

شلماش در حقیقت یک آبشار نیست، بلکه مجموعه‌ای از سه آبشار مختلف با فاصله از یکدیگر است که در نزدیکی روستایی به همین نام و دره‌ای سرسبز قرار گرفته و ترکیب آنها با درختان بلوط اطراف، منظره‌ای خیال‌انگیز را در ذهن ایجاد می‌کنند.

دیدن آبشار اول بسیار آسان است، ولی اگر بخواهید سایر آبشارهای پرآب این منطقه را ببینید، باید کمی پیاده‌روی کرده و به پایین دره بروید. خوشبختانه، در این منطقه امکانات رفاهی و خدماتی کاملی از جمله پارکینگ، سرویس بهداشت، رستوران و فروشگاه‌ها در دسترس مسافران است

کانی گراوان؛ چشمه ای تنیده با سنگ

یکی دیگر از مکان‌هایی که پیشنهاد می شود در سفر به سردشت از آن بازدید کنید، چشمه کانی گراوان است. این جاذبه مشهور در ۱۲ کیلومتری شمال شرق شهرستان سردشت و نزدیکی روستای “ربط” واقع شده و بیشتر با آب سردی که از دل این چشمه می‌جوشد، شناخته می‌شود.

سردشت، سرزمین طبیعت بکر

این چشمه در کنار روستای، کانی گویز، در جنوب شرقی حوضه رودخانه زاب قرار گرفته و سالیانه مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران از این چشمه بازدید می کند، محیط رنگارنگ و آهکی این چشمه هم احتمالا نخستین چیزی خواهد بود که توجه شما را به خود جلب می‌کند.

در حقیقت، سازه اصلی و طبیعی این چشمه، از دور ظاهری مانندی یک آبشار رنگارنگ دارد که گویی از بالای کوه در جریان هستند. “گراوان” در زبان کردی به معنای «آب سخت و سنگین» است و شاید بتوان گفت علت انتخاب چنین نامی برای این چشمه، وجود املاح و مواد معدنی بسیار زیاد در آب آن باشد. از آب چشمه کانی گراوان برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی نیز استفاده می‌شود.

رودخانه زیبای زاب

«زاب» با ۴۰۰ تا ۴۴۰ کیلومتر طول، یکی از بلندترین رودخانه‌های آذربایجان غربی است که از ارتفاعات شهرستان پیرانشهر سرچشمه می‌گیرد و بعد از دریافت انشعابات مختلف، وارد خاک عراق شده و نهایتا به دجله می‌پیوندد.

سردشت، سرزمین طبیعت بکر

بدون‌شک بازدید از مناظر حیرت‌انگیزی که کنار این رودخانه شکل گرفته‌اند، خاطره‌ای تکرارنشدنی را برای هر سمافری رقم می زند که از محورپر پیچ و خم منتهی به شهر سردشت می گذرد.

منطقه توریستی آلان سردشت

این منطقه زیبا در ۱۳ کیلومتری جنوب سردشت، واقع شده است منطقه آلان که در حقیقت یکی از زیباترین منطقه‌های استان آذربایجان غربی نیز محسوب می‌شود، میزبان روستاها، آبشارها و جنگل‌های انبوهی است که بی‌شک هر کسی از دیدن آنها لذت می‌برد.

سردشت، سرزمین طبیعت بکر

“بیتوش” یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری می باشد که در منطقه مرزی ایران و عراق واقع شده است و در فصل زمستان، محصولات صیفی بسیاری در آن برداشت می‌شود. گلاب‌های وحشی، انار و انجیر نیز از محصولات ویژه این روستا هستند.

حمام تاریخی سردشت

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی سردشت حمام تاریخی این شهر می باشد، یادگاری که از دوران قاجار در این شهرستان خودنمایی می کند که از آن با نام‌های دیگری از جمله گرمابه بیستون نیز یاد می‌کنند. این حمام به دستور سردار کل عزیز خان مکری، سیاستمدار کرد در زمان قاجار ساخته شده و ریشه در فرهنگ غنی و تاریخچه کهن شهرستان سردشت دارد.

سردشت، سرزمین طبیعت بکر

در کنار این حمام یا همان گرمابه بیستون نیز می‌توان پارک شهر را که در گذشته با نام “کاروانسرای الیاس آقا” شناخته می‌شده است، پیدا کرد. جالب است بدانید این حمام تا چند سال پیش به صورت عمومی مورد استفاده قرار می ‌گرفته است.

بازارچه های فعال مرزی در  مرزی سردشت به واسطه موقعیت مرزی بودن و همچنین مبدای برای صادرات و واردات کالاهای اساسی دارای سه بازارچه فعال مرزی قاسم رش، کیله و بیژوه در منطقه آلان است. سردشت مبدأ صدور کالاهای خارجی به بازارچه‌ها و پاساژهای شهرهایی چون بانه، مهاباد و پیرانشهر و حتی ارومیه، است.

بدون شک هرگز نمی توان لذت زیبایی‌های سردشت را تنها با نوشتار و طی یک گزارش لمس کرد چرا که در گوشه و کنار طبیعت بکر این شهر می‌توان جاذبه‌های طبیعی بسیاری را پیدا کرد که بی‌شک هر مسافر و گردشگری را متحیر زیبائی های خود خواهد کرد.

پیشنهاد می شود مسافرانی که این شهرستان را برای مقصد سفر خود انتخاب می کنند از سایر جاذبه های توریستی و گردشگری این شهرستان از جمله دره گرژال، گردنه زمزیران، قلعه مالیموس و قلعه ربط به‌جا مانده از هزاره قبل از میلاد دیدن کنند.

سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای مرزی کشور و به واسطه حمله شیمیایی در زمان جنگ تحمیلی شهرت جهانی دارد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


پایگاه خبری و تحلیلی سردشت پرس با مجوز به شماره ۷۸۸۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی